KAU PERGI JUA 1

Kira kira 2 bulan lepas keluarga aku ditimpa kesedihan...
orang yang selama ini kita sayang ...
kita gaduh gaduh manja telah pergi buat selama lamanya ...
siapa itu??
YES betul.. KAKAK aku ...aku ni 3 beradik jer ..
sulung kakak ...kedua abang dan aku yg bongsu ... 
Jarak umur kakak aku dengan abang 9 tahun ...
dengan aku 11 tahun ..
Maybe faktor jarak umur kadang kadang aku
 kurang persefahaman dengan arwah kakak aku ...
dan mungkin faktor lain lain ... kami jarang 
jumpa sebab arwah habiskan kehidupan banyak 
di sekolah asrama dan kini dah berkawin ...

Tapi hubungan adik beradik still kuat ..
mengadu macam macam masalah kat arwahlah ..
adakalanya mak ayah pun tak boleh nak faham hati kita ...
jadi kakak lah tempat mengadu ..
tapi sekarang ..kenangan jer tinggal ..

9 JULAI 2017


BUAH PINGGANG , Sekitar Oktober 2016

Kakak aku , Ida Juli Zulieka mula sakit buah 
pinggang sekitar tahun 2016 .. 
dalam bulan 10 macam tu ...
sakit sakit badan .. loya loya ..dan muntah muntah .
.1st admitted Hospital besar seremban ...
tahun tu lah tahun aku rasa terikat sangat dengan
 rutin penjagaan ...sampai ayah aku sewa hotel
 budget selama 2 minggu ...dah ler hotel takde tingkap ..
 rasa macam tinggal dalam sebuah kotak .. 
hidup kami 3 beranak ...Hospital-hotel-hospital ...
pagi mak aku jaga .. sebelah petang aku jaga dan 
sebelah malam abang ipar yg ambik ahli menjaga ...
ayah aku tugas menghantar dari 
hotel ke hospital ...itulah rutin 2minggu aku 

setelah membuat pemeriksaan doktor
sahkan kedua dua buah pinggang kakak aku mengecut
 (totally rosak teruk).Disebabkan Pill tahan sakit "Ghout" 
yang dihidapi oleh arwah. 
So Arwah mesti buat
 Hemodialisis untuk menyambung hidup ...
Doktor bagi 2 pilihan sama ada Guna air atau HD . 
Disebabkan rutin seorang pegawai KPM yang sibuk ..
.Arwah pilih HEMODIALISIS DARAH . 
Kehidupan pesakit dialisis 
berterusan sehingga 
setahun lebih ..normal je ..hidup dengan
 mesin dialisis yg mesti 
dibuat 3kali seminggu
 selama 4jam ...lepas waktu pejabat, 
arwah terus shoot 
ke Bangi utk HD . 
Aku pernah jugak teman arwah dipusat HD . 
ternyata penyakit ni bukan penyakit simple ..
 so jagalah buah pinggang korang .. 
penyakit ni tak serang tua tapi muda pun ada ..
umur 10 tahun pun ada ..salah satu punca ..PEMAKANAN ...


Ahad ,8 julai 2018
OPEN HOUSE

Seminggu sebelum OPEN HOUSE, 
arwah ada request kat aku jemput dengan
 kereta maklong dengan makteh 
datang rumah dia .. tapi bila tengok jarak jauh tu ..
nilai-lbj-dengkil ..dengan kembara senggut senggut aku tu .. 
macam takut tak sampai jek ..
so aku cakap tak dapatlah .. so arwah pun faham , 
tapi muka arwah agak hampa jugalah .. 
so arwah pesan kot anak anak maklong 
boleh hantarkan .. 
Arwah beriya sgt buat open house kali ni ..
beriya nak makteh datang ..
 aku dah pun sampaikan pesanan melalui Whatsapp
 kepada anak2 makteh dan call makteh ...makteh kata insyallah ...

kebetulan malam tu makteh dgn anak2 
dtg singgah beraya rumah abang aku..
jadi arwah mintak tlg kak ipar bertanyakan 
kehadiran makteh dan anak2 nanti ..
mesti rasa annoyingkan bila kena sahkan kehadiran ...
mesti rasa dipaksa?? 
ohh tak aku kalau makan2 semuanya ON je ...hahaa ...
arwah nak kira kuantiti makanan sebab 
dia jemput ramai dikalangan 
ahli keluarga ipar duai jer "dia macam tetau yg dia nakkkk :( "..
ok sambung ... jawapan makteh insyallah ...

ON the TIME nak gerak pagi pagi tu pegi rumah 
arwah dapat berita org kg mak aku meninggal ..
jadi makteh kena uruskan jenazah ..kebumi tengah hari .. 
So makteh kata dia tak pergi rumah akak .. 
ok takpe kami gerak dulu ... sampai je rumah arwah .. 
aku dgn mak org pertama sampai ... 
Arwah sambut dengan muka ceria dan ayat pertama dia tanya , 
MAKTEH datang tak dik? 
(makteh ni kakak mak aku dan mak angkat akak aku masa baby selama 7 bulan). 
so they are so close ..
Apa apa hal tak lupa kat makteh dia tuh hehe ...
mak aku cakap makteh ko ada urusan kat kg tak dpt dtg ..
ok nampak akak aku macam merajuk sikit ..
arwah naik atas mandi2 tukar baju lawa2 .
 aku kat bawah jaga makanan ... 
banyak arwah order makanan ... 
sedap2 pulak tu ..keluarga abg aku pun dah sampai..
kami makan lah satu keluarga sama sama ..
arwah super dupper happy ...
dengan telatah anak sedara dia yg lasak tu lagi..
meriahlah kata kau... arwah bagitau aku dia wasap kak ita , 
kata kak ita dtg petang ..so muka dia happy balik lah ... 
tapi dah petang kak .. hidangan banyak lagi .. 
arwah suruh bungkus .. 
pernah korang pergi open house boleh bungkus?? 
hah sini je boleh..ko ado?? aku mula nampak lain sangat sikap arwah ni .. 
tapi kenapalah aku tak perasan? 
maybe aku rasa bahagia sangat kot .. 
Arwah bawak anak sedara tengok bilik2 rumah dia ...
sebab anak sedara aku memang suka main tangga ..
so bila dpt peluang ni suka lah si ajiq tu tawaf rumah maklong ...
masa sblm arwah naik atas ..kami dah awal2 mintak diri ..
sebab nak bawak ajiq kan naik atas ..
elok lah ..anak sedara aku ni ada satu perangai ..
tak nak dengan mak ayah dia ...
tapi nak dengan uwan dan aku ... 
pening kepala acikk ni ... 
macam lipas kudung menyelinap masuk kete nak 
elak dari ajiq dapat tahu we all nak balik ..haha

28 SEPTEMBER 2016


24 Ogos 2018
Arwah MC tak sihat , start infection , 
memandangkan ajiq takde , kami shoot terus ke rumah arwah, 
macam biasa lepak2, borak2, arwah pesan kat aku , 

"Dik, ko amalkan surah Al Mulk dik , 
surah ni membantu ko dari siksaan kubur , 
dan ko jangan lupa selalu bersahabat (Baca) dengan al-quran , 
itu pembantu kita dik dan 
ingat jaga solat jangan lalai , 
ganti puasa, solat dan selalu bersedekah, 
semoga kita semua dapat husnul khotimah"

2 September 2018

Minggu tu aku agak sibuk dengan aktiviti sport aku.. 
plan nak pergi melawat minggu satu lagi ...
Tapi hati aku ni tak tau lah ..
macam terpanggil panggil je nak pergi jumpa dia .. 
so pagi ahad lepas settlekan semua urusan ... 
terus ajak Mak pergi melawat arwah ...
Tengah siap2 arwah call suruh datang ..
arwah bagitau dia demam ..
bila kami cakap memang otw nak pegi sana ...
arwah happy sangat ... 


BILIK TIDUR

Sampai rumah arwah kat dengkil ...
terus lepak dalam bilik arwah .. 
arwah ngadu batuk dengan sakit dada ...
nafas tersekat-sekat ..tapi dah pegi klinik ..
doktor dah bagi ubat .
Senang sikit hati mak aku ...
tapi cara dia batuk tu aku rasa something dah ..
 Aku dengan mak urut2 belakang arwah ...
kepala arwah ..sapu minyak angin ...
batuk still teruk ...makan ubat batuk pun still sama ..
so alang2 abg ipar nak keluar beli makanan ...
pesan beli Koyok dengan diflam
 (aku pakai ni so aku suggest ke arwah) . 
lepas arwah sembur ke tekak ..
alhamdulillah arwah nampak ok ..
siap boleh berborak lagi ...
arwah mintak bubur nasi ...
so aku gunakan lah nasi putih dengan blender jer ..
blend dan masak bagi lembut ..
selera sungguh arwah makan ...
letak gula pun berselera .. 
arwah siap suruh buat lebih 
sebab nak makan sebelah malam ...
kita pun senang hati tengok dia makan ... 
lepas makan kitaorg berempat
 sembang-sembang atas katil ...
macam amacam possing 
masing2 atas katil haha ...
macam macam cerita ..
Arwah masa tu tiba2 nak tau semua 
telatah pasal Ajiq (satu satunya anak buah kami).
 last arwah jumpa ajiq pun masa
 open house raya rumah arwah .. 8 julai 2018. 

kami borak borak sampai ke petang ..
macam macam plan arwah nak buat ..
lagi lagi plan bercuti sempena 
birthday arwah 18 oktober dan birthday abang 20 oktober ..
arwah suruh aku cari tempat ..
 aku siap usha dah vaucer percutian kat kak nyza ..
arwah cakap .. kita pergi Ancasa je lah dik, malas nak fikir2 ..
so aku pun okey je lah ..tempatnya pun semua mudah ..

3 & 4 September

Arwah dengan suami datang hospital Serdang untuk 
medical check dan masukkan antibiotik jer ..dan boleh balik ..

4 September 
Arwah mengadu kat suami dia ...
arwah lemah lemah ..
abang ipar terus bawak terus ke hospital Serdang ..
dari zone kuning tolak ke zone merah ..
masa ni aku tak dpt datang , Mak dgn ayah je pergi .. 
sebab aku kena jaga ajiq .. sampai kepetang jugak lah baru mak ayah aku balik .. keadaan arwah masih okey masa ni , boleh bercakap ..boleh gelak dan makan ..

Rabu, 5 september 
lepas subuh aku nak masak untuk tempahan masjid .. 
tetiba dapat call dari hospital ..
staff lelaki ...suruh datang hospital secepat mungkin .
aku dengar suara arwah, Dia nak MAK ...allahuu ....
hati risau dah ... panggil mak ayah bagitau hospitall call ..
terus dorang shoot ke hospital ..
aku rasa nak pergi sangat tapi ada ajiq ..
kang sape nak jaga cencorot tuh ..
masa ni hati aku dah risau giler giler ..
pehal air mata ni rasa senang je mengalir ..

jam 9 pagi mak aku call bagitau pasal keadaan arwah.
mak cakap doktor nak pasang sokongan hayat .. Ya Allahh ...aku rasa lemah giler kaki aku.. rasa nak jerit mintak org hantar aku pergi hospital sekarang ...
orang terdekat yg boleh aku mintak tolong .. kak ipar lah .. dia dapat cuti emergency dari Pengetua .. mak suruh kitaorg jemput makteh kat jijan ..ajiq tinggal kat rumah kenalan lin .. (masa ni ajiq nangis2 melalak2 nak ikut jumpa maklong) dpt tak rasa perasaan luar biasa masa ni?? ajiq yg jarang jumpa maklong melalak2 nak jumpa??? allahuu ..
kakak yg jaga tu cakap .. ajiq termenung lepas tu menangis sedu2 sebut nama maklong .. allahuakbar ..

kami sampai hospital .. arwah masih diwad biasa .. masa aku sampai tu .. YA allah sedihnya hati aku, aku ni bukan jenis mudah menangis yer ..tapi aku memang tak boleh tahan ... tengok keadaan berwayer2 tu .. 

Mak aku datang jumpa aku terus peluk dan bisik bagitau ..
HATI akak dah rosak ...
allahuakbarr!
uwaaaaaaa....
doktor nak tolak arwah ke ICU ..
masa doktor proses nak bawak tu ..
memang langsir tertutup ..
tapi aku boleh nampak dari celah2 langsir ..
akak aku bergerak dan boleh bercakap ..
doktor ckp arwah tak koma tapi dipengsankan ...
maybe masa aku nampak tu ubat pengsan dah kurang 
so arwah boleh bangun ...
aku nampak gerakan tangan dan mulut 
arwah berkomunikasi dengan staff hospital ..





Comments