Saturday, September 20, 2014

Happy Saturday!! Sunway Lagoon Today!

SUNWAY LAGOON!!!

Perancangan dah buat sekitar 2 bulan lepas nak pegi sunway ni..sampaikan penah cancel tiket plak lagi sebab masing-masing sibuk pada hari yang kena pegi tu..haha...apo buleh buekk sibuk bona!!!

Jadi hari ni 20 september 2014..cewahhhh macam tarikh bersejarah plak....aku & kim memulakan langkah ke sunway lagoon...alkisahnya aku sangat cuak nak pegi sana..sebab aku tak penah pegi dengan transport awam ni...dulu pegi dengan akak aku...confident lah pegi dengan kakak sendirikan...kali ni pegi sendiri dan seorang diri..Nilai-Sunway lagoon....Dulu masa study PJ aku tak terhingin nak pegi sunway lagoon ni...padahal Apartment yg Kolej aku sediakan dekat aje dgn Sunway Lagoon ni....

Tapi sejak bertahun tahun ni keinginan semakin menular bahahaha...Ok jom start perjalanan aku dari Nilai ni....Aku keluar rumah pukul 7.30 pagi...subuh aje aku bangun mandi solat....lps tu bekfest secawan tea O terus gerak ke KTM....Parents hantar ke KTM...aku tak nak drive sebab sian lak kat Pari Pari merah tu lepak bawah cahaya mentari lama-lama...nanti dpt sakit kulit lak hahahah

Sampai ktm pukul 8 pagi aku baru dpt train...Nasib lah train kali ni sampai cukup time tak mengada-ngada macam selalu...Nilai-Klsentral ambil masa satu jam...Sambung tido lah apa lagi...Aku siap set jam lagi tau...Peduli lah kalau penumpang lain nak kata aku saiko ke apa..janji aku tak terbabas sampai rawang....

9.00 pagi sampai Klsentral...tukar platform kearah Pelabuhan Klang....Sehari sebelum, aku tawakal dan nekad naik public transport ni aku dah siap survey & tanya kat asnurain (geng baik aku) sebab dia dah biasa lalu ikut perjalanan aku dari nilai-sunway lagoon.... Klsentral ke Setia Jaya...Kalut gak sampai setia jaya..ada plak 2 pintu keluar adoii...satu kiri satu kanan....aku pun dari sblh kiri naik lah tangga seberangan nak keluar pintu kanan...sekali tanya seorg penumpang sana rupanya kawasan yg hampir dengan sunway adalah exit belah kri..adoii den kono den tangga lagi....dah keluar tu kena plak jalan kaki dalam 400 meter ke jalan besar utk cari teksi...Tgh2 tggu teksi ada plak brader ni tanya cara nak pegi sunway lagoon jugak...haha...hang dok tanya pada aku yang tak berapa tau ni...Aku ajak naik teksi yg sama..sebab brader tu sangat blur kan....naik sekali la senang....Dari Ktm setia jaya-sunway lagoon RM4.20 tapi abg teksi tu hanya turunkan aku depan Sunway Pyramid...Yelah aku mana tau nak turun mana...Brader tu pun turun situ...dia nak bayar rm2.10 kat aku tapi takpe aku ikhlas..xde hal hehe...sesekali buat baik apa ade hal...

Aku kena jalan kaki lagi sejauh kira2 600 meter ya utk sampai ke entrance Sunway lagoon...Cramp gamaknya betis aku haha...sampai2 dpn entrance ada persembahan Mickey mouse ke apa tah...budak kecik suka la kot...!!!Jumpa kim dpn tu...settle show tu terus kim register masuk..kami dpt tiket murah RM72 utk all in one tiket...kira satu sunway lagoon boleh main sampai pitam...Kim ada member yg mempunyai keistimewaan boleh dpt diskaun yg rendah...jd harga asal nya tak silap RM120..



Masa tgh nak bayar masuk tu..staff tiket cakap all counter inside sunway lagoon tak deal dgn cash money..kira kena ade mcm kupon la...kupon tu ada pada gelang kertas yg lilit kat tgn kita tu..paling murah RM50...kami amik RM100..kami pusing2 satu sunway lagoon..kami memang saje pegi kawasan yg kering dulu...nanti dah basah2 tak selesa plak...



Wildlife Park


Pengembaraan aku & kimmy bermula di Pet Village, Jungle Trail, Aviary, Tropical Enclosure, Tree Top Terrace, Butterfly Valley, Bird Savannah, Nature Walk dan Rimba yang mempunyai keunikannya tersendiri.

Terdapat 150 spesies burung, reptilia dan mamalia dari seluruh dunia ada kat sini.... pengunjung diberi kesempatan  melihat, menyentuh binatang setiap cage yg ditetapkan dan dibenarkan....




World of Adventure

Pengunjung boleh berjalan di atas jambatan gantung sepanjang 428 meter untuk melihat keseluruhan taman memang adventure okay sebab satu bergoyang...satu lagi senget..kalau jatuh mmg terus masuk tasik...satu lagi Suspen nya lantai jambatan ada lubang adoi...si kim asyik nak amik gambar je..jalan sikit amik...haha...aku pun apa takut woii hp dia terlepas dari ruang lubang lantai besi tuh...tak pepasal aku kena ganti lak hp notes samsung dia...skrg hp nipis...mmg boleh lalu la lubang tu...Tak sabar aku masa tu nak sampai ke penamat..

satu lagi sebab aku tak pakai selipar mmg sakit pijak lantai besi jambatan tu...besi tu mcm besi penutup longkang je...aku pun tak pijak sgt besi tu..yela aku ni bukan seringan ema maembong kan haha....
kalau lolos ke bawah memang good bye kimy...i fell inside lake la hahaha.




Sebelum berbasah2 tu kami singgah kat kedai serbaneka sbb nak beli poket kalis air tu..nak letak hp dan camera...si kimy dok pakai hp bapak besar..note 2..semua tak de saiz hp dia...yg ada samsung aku je...aku bkn tak nak guna samsung aku tu...since byk sgt application asyik hang aje..bila dah hang tu aku rasa macam nak campak aje dlm gaung haha...tapi tu je la kot hp aku ada skrg ni..hahah....Poket kalis air tu bangang2 pun RM26.90 weiiii.....mmg bangang pun rupanya...mahal nak mampus...!!tapi memang urgent nak guna kena lah beli sebijik...dari RM100 topup td dah tinggal RM72.10..tolak plak lagi dengan harga Locker RM30 tak silap yg besar punya locker sebab nak sumbat 2 beg...baki tinggal..RM42.10 ....dengan baki tu kami share makan tgh hari sblm pegi berenang....makan kat Marry Brown...sbb apa kami pilih tu?sbb tu je restaurant yg agak murah jugaklah harganya berbanding SUBWAY kan!!! RM18.00 baki tinggal RM24.10...Amacam byk tak pengunaan kewangan?memang meleset betul...Tu belum lagi termasuk nk bayar pelampung gedabak tu...nasib kami ni dah kira mcm pelampung..no need pelampung dah hahaha....Kami mampu terapung tau!!!

lepas makan kami mandi manda...dari kolam besar ke kolam sederhana dan kekolam kecik...sejuk baq ang!!!seronok ronok woahh..setiap tempat bergambar ko...Kalau dah ada "ratu selfie" si kimmy jangan gelisah utk bergambar...lps dia aku..lps aku dia...lps dia aku sampai habis haha....


Water Park

Water of Africa menawarkan 12 permainan dan tarikan yang dikelilingi lebih daripada 146 pokok kelapa dan teratak ala Bali. Pelancong beristirehat di bawah pokok sambil kanak-kanak membina istana pasir atau bermain bola sepak pantai.

Pelancong turut dicabar menyelam di enam lorong Congo atau meluncur dengan tiub di African Pythons. Menghabiskan masa dengan pelbagai permainan interaktif air, kanak-kanak pastinya menikmati keseronokan di Little Zimbabwe.

Daya tarikan yang baru diubah suai dipanggil Sunway Surf Beach yang mempunyai kolam luncur berombak serta pantai berpasir berkeluasan 13,000 meter persegi dan dibina daripada 6,000 tan pasir.Ia menghasilkan empat meter luncuran ombak untuk keseronokan pengunjung

Dari kolam besar ke kolam sederhana dan kekolam kecik...sejuk baq ang!!!seronok ronok woahh..setiap tempat bergambar ko...Kalau dah ada "ratu selfie" si kimmy jangan gelisah utk bergambar...lps dia aku..lps aku dia...lps dia aku sampai habis haha....


Tgh berselfie bagai hp aku lak hang mcm siakkkk.....kena bukak locker lagi ganti dgn camera plak..lagi siakkkk camera tu mmg payah la duduk dlm poket kalis air tu..sebab lensa mmg keluar masuk punya..jadi bersusah payah sikit lah nak ambik gambar tu...sabar aimi sabar hahah....tapi masih cun la bergambar kan....Tak rock la pegi sunway takde gambar,....Kami break habiskan baki dalam gelang tu haha...kami makan rojak dengan cendol..dua tu je harga RM14 tak silap..kalau kat luar jual cendol secawan RM6.00 mmg dah kaya raya dah kot..tp ni nasib lah sunway lagoon kan...




Tgh berselfie bagai hp aku lak hang mcm siakkkk.....kena bukak locker lagi ganti dgn camera plak..lagi siakkkk camera tu mmg payah la duduk dlm poket kalis air tu..sebab lensa mmg keluar masuk punya..jadi bersusah payah sikit lah nak ambik gambar tu...sabar aimi sabar hahah....tapi masih cun la bergambar kan....Tak rock la pegi sunway takde gambar....

Kami break habiskan baki dalam gelang tu haha...kami makan rojak dengan cendol..dua tu je harga RM14 tak silap..kalau kat luar jual cendol secawan RM6.00 mmg dah kaya raya dah kot..tp ni nasib lah sunway lagoon kan...



Kat sunway tu dari Jam 10.30 pagi sampai 5.30 ptg kami tawaf kat sana...mood pun ada lari...bila dah penat kan...haha...lps dah puas mandi manda tu...time utk balik lah..langit pun mendung mcm nak ribut...Habis salin pakaian basah tu je...Mak aku plak call suruh balik..payah nak bg penjelasan kat org tua ni haha...mak aku nak aku balik masa tu jugak...kira mood lg lari la...


si kimmy nak pegi satu lagi port yg last tu...dri waterpark tu pegilah kat Amusement park...seingat aku nampak tpt tu masa kat pintu gate,...aku ckp kat kim kita bawak beg terus,..tp biasala dah penat2 berbalahan berlaku...kim kata tak payah sebab nanti keluar tpt lain bukan kat gate yg memula masuk...tp masa masuk aku tgk ramai je keluar situ..takpe la follow aje dia...pegi la taman akhir dia tu......

Amusement Park

Umpama berada di dunia koboi, ia menarik orang ramai dengan gelagat kaum Apache. Dengan menaiki gelongsor air di Niagara Falls, pelancong dibawa meneroka terowong air yang gelap atau duduk berehat di Grand Canyon River Rapids.

Sebelum menikmati tujuh permainan di sini, simpan barangan dalam plastik kedap atau menyimpannya dalam almari berkunci.



lps settle bergambar time nak amik beg..yeahhh true...situ jugak tpt keluar...mesti kim serba salah kan..redha je la...kaki dah sakit oittt.....trn waterpark balik amik beg bagai....Kami keluar dari sunway lagoon tu pukul 6pm...mak aku dah desak2 dah...aku mmg nak balik la..tp sabar la sikit aku bkn naik superman dtg situ....

Dari depan sunway piramid aku tunggu teksi...Makk aiii dari sunway piramid ke KTM Setia Jaya je dah RM8 woittt....aku dri ktm ke Piramid tu pun baru RM4.20 melampau lak aii...padehal perjalanan 7minit aje...Mmg kaya lah pakcik teksi kalau gayanya mcm tu...Nak tak nak terpaksa la naik jugak...Aku satu teksi dgn kimmy...Pak cik teksi hantar aku dulu baru hantar kimmy blk kinrara...Apa punya pemandu teksi...Penumpang belum naik dia dah jalan...nasib tak terseret kakak aku tuh....Bodoh melantun-lantun pakcik tu..aishh...Sunway Piramid ke puchong yg tak jauh mana tu pun RM20.00 hahaa....nak jd pemandu teksi sunway lagoon la lps ni...cepat kaya!!!tak de istilah pemandu teksi teraniaya tp penumpang teraniaya....

Aku sampai ktm pukul 06.15pm....train lak sampai 06.30pm....Aku dari Setia jaya tukar train Kt Kl sentral...Naik ke platform Seremban...pukul 06.55 sampai klsentral...pukul 7pm plak train ke seremban sampai...Aku sampai nilai pukul 8 malam...Nasib mak tak marah...penat aku terkejar2 masa...!!Balik dari sana 2 hari aku qadak tido wehh....pegi opis kaki sakit2..mood asyik takde je..hahaha




2 comments:

F said...

hi hehe i baru nak ke sunway lagoon, sgt tkthu selok belok jalan ni, so drpd ktm seremban stop dkt klsentral kan? then naik ke pelabuhan klang or ktm setia jaya eh? keliru la hehe

Aimi Kahar said...

Betul trn klsentral. nk ke ktm setia jaya tu mmg ambil KTM arah ke pelabuhan klang. Skrg KTM setia jaya dah maju. ade LRT baru tu..sy xpasti LRT jenis apa. klau naik tu berhenti dpn bangunan opis SUNWAY. rasa jalan kaki dlm 5 minit sampai sunway piramid. tp rasa nak lagi senang naik teksi lah. sbb dari lrt baru tu cuma sampai dpn piramid je . sunway piramid dgn Entrance sunway lagoon ni boleh tahan jauhnya. :)