Tuesday, March 11, 2014

WABAK,DUGAAN ATAU PERINGATAN DARI MAHA ESA

Kisah jerebu dan kemarau berpanjangan kat Malaysia ni masih belum berakhir....Punca jerebu dari pembakaran hutan di seberang..Indonesia...Disebabkan Malaysia ni salah sebuah negara yang hampir dengan Indonesia terlibat lah pencemaran udara....Tahun lepas ada jugak berlaku nya Jerebu ni..Tapi semuanya dapat di kawal...Tapi awal tahun ni Jerebu datang kembali....Pelbagai Ikhtiar Kerajaan malaysia cuba redakan pencemaran udara A.k.a Jerebu ni berleluasa kat MALAYSIA namun tetap sama...
Nilai di antara Indeks pencemaran yg tidak sihat...di atas IPU melebihi 100...sana sini asap menyelaputi ruangan...keliling bangunan...pokok pokok...

Berpunca dari sikap golongan yang hanya memikirkan keuntungan semata..habis hutan di bakarnya....Senang pada mereka tapi sukar bagi kami...Kami yang menyedut...kami yang sakit!!Keadaan cuaca kemarau semenanjung malaysia yang masih tiada titik noktahnya menyulitkan lagi keadaan....Pelbagai jenis penyakit wujud...Hospital2 kerajaan....swasta penuh dengan pesakit berbilang kaum dan pangkat....

Bila kemarau ni plak hampir semua kawasan bersemak...tanaman...jadi kering..dah kering tu campak aje la bahan api apa pun...puntung rokok ke...dari kecil boleh membakar sebesar alam...urmm....Terpaksalah abang2 BOMBA membeku kan cuti...balik kg ke..kawen...tunang...jenguk bini bersalin...demi tanggungjawab pada kerjaya....Rasa2 ade tak dikalangan bukan BOMBA sedar dengan pengorbanan mereka ni?Atau sekadar memperlekehkan pengorbanan dari segi masa & tenaga anggota BOMBA?

Saban hari aku dpt tgk kebakaran berada di mana mana...kalau dulu nak tgk jentera bomba pintas kereta pun susah...kalau dpt pon mesti aku jd BATAK....last tgk jentera tu pun mase sek rendah...masa ujian kebakaran...Tapi sejak kebelakangan ni jgn ckp la...sana sini boleh nampak...Jentera bomba dtg berlumba lumba...asap kepul kepul menjulang ke langit...bertambah lagi pencemaran udara yang dah semakin membimbangkan....Lagi2 aku yang tinggalkan Nilai ni....Nilai ni popular dgn Perindustrian nya...Tak payah nak popular sgt....28 tahun sedut asap tak sehat ni...Dulu keliling rumah pokok getah..skrg keliling kilang2...apa boleh buat...

Risau sebab Malaysia ni mengalami kekeringan tahap meksima...aku kkdg risau nak tinggalkan rumah...Aku pastikan xde satu pon yg boleh menyebabkan kebakaran...rasa nak off je lektrik kat power supply tu..tapi aku hanya manusia...kalau allah dah tentukan apa yg mampu aku elakkan...janji ade usaha kan...

Lepas masalah jerebu...kemarau menyusul...mula paras air di empangan berkurangan....satu hal lagi nak kena tempuh...catuan air setiap negeri2....Allah swt bebetul nak menguji hambanya...aku hanya insan yg lemah...tak semua aku lalui dgn kesabaran....bila tgk harga tong air biasanya RM35 sampai cecah RM ratus2...Penjual mengambil kesempatan di dalam kesempitan....Agak nak untung pon biar lah logik sikit....Bila time gini baru ade kesedaran masyarakat nak dapatkan air sungai....Berapa banyak air sungai yg dah tercemar dgn sampah sarap..sisa kilang....lepas satu satu dugaan kena lalui...agak ada sesape perasan tak allah swt tu nak uji kita?ke atau memang tak perasan langsung?


Ada dikalangan insan bergelar manusia lebih mempercayai atau taksub dgn teknologi & teknikal ciptaan manusia...Pelbagai usaha di hasilkan...pembenihan awan..selagi bkn keizinan yg maha esa hujan tetap tak akan turun...Segala tersirat dan tersurat ada di situ...cuba kita nilai kan...
Pelik dugaan darinya...Musim panas plak nyamuk aedes byk membiak...sedangkan air bertakung tak ada...camne nak bertakung kalau tak hujan....Bila ada aedes pasti ada denggi...dalam sebulan ni dua ke tiga rakan di masukkan ke wad di jangkiti demam denggi...

Bagi aku pertghan tahun 2011 adalah tahun malang aku..Virus denggi bukan bleh main main...sakitnya tak ada ubat selain usaha kita nak minum air bergelen2..bkn usaha doktor dan bukan usaha parents atau usaha pakwe makwe korang nak biarkan bebotol2 air mineral...100 plus...sup ketam lalu kat celah kerongkong korang....Seminggu telentang di katil hospital bukan lah holiday di chenang atau pulau perhentian....sengsara babe!!!....4 jam sekali doktor bawa pacagari utk cucuk kat urat korang ambil darah...kekadang aku rasa boleh kering darah aku kalau hari2 amik....Selagi petlet darah korang tak melebihi 150 jangan harap korang nak pijak tangga rumah korang....Bertapa lah kat katil sepital sampai bacaan petlet korang normal kembali....seminggu kat hospital aku rasa macam urat2 aku macam nak bocor....

Kalau bab amik darah tu terpulang pada doktornya...kalau dgn cara lemah lembut maka tiada lebam di lengan korang tapi kalau ade yg brutal sikit tu bertahan lah....tapi macam kes aku...ada sorang doktor ni mungkin kesabaran kurang dia boleh ambil darah aku di bahagian urat Nadi & urat Kaki aku...skrg ni aku sakit di bahagian urat nadi sekiranya mengangkat barang yg agak berat dan sakit di urat kaki tu sekiranya aku berdiri lebih lama...sebelum ni tak pernah sakit....terima kasih pada Doktor NATASHA Hospital tuaku Jaafar seremban...aku ingat ko sampai mati...aku xkan maafkan pun....aku tak nak saman...tapi aku pastikan kat Akhirat ko Full dapat saman.....Bila aku bertanyakan pada seorang doktor cina,perempuan...aku xberapa ingat nama dia...sama ada wong atau Mei...adakah boleh darah di ambil bahagian urat nadi & kaki?doktor tu agak terkejut...dia kata jgn ambil dari situ..sesusah mana pun nak cari urat jgn ambil di kedua2 tpt tu...akan ada kesan di kemudian hari...tgk...bkn bangsa aku pun ade otak...ni bangsa aku tak de otak...pikir lepas tengkuk sendiri je...Aku harap kau dpt setimpal dgn ape yg aku rasa skrg....Jadi seorg doktor sila ikhlas...Jgn ingat anak org besar2 je ko nk bg layanan 1st class....!!!

No comments:

Search