#PRAYMH370


Sana sini orang sibuk pasal MH370..Aku pun sampai tak lena 3 hari pikirkan nasib mangsa dalam kapal terbang tu...Maybe ada yang rasa pelik..tak ada kena mengena tapi kerisauan tu menebal...bukan apa...kes camni agak RARE belaku kat malaysia...Kalau kat luar negara macam2 yang kita dah dengar..jadi tak kesah sangat...kapal terbang tu milik MALAYSIA AIRLINE....So aku sentiasa mengikuti perkembangan dari semasa ke semasa...
Philippine,Vietnam,Korea,Japan,China,Indonesia,US & Spore sama sama hulurkan bantuan pada malaysia dalam usaha mencari dan menyelamat

Jarak rumah aku dgn KLIA pun xjauh...30 minit je bleh sampai...aku selalu dongak ke langit kalau2 MH370 akan mendarat kat KLIA dgn selamat...maybe Mustahil tapi dengan Kuasa ALLAH SWT siapa tahu!!Pesawat tu Hilang masa buat penerbangan dari MALAYSIA-BEIJING...Hilangnya menjadi satu MISTERI....Kata pihak MAS minyak MH370 tu hanya boleh bertahan selama 7 jam setgh je...Dari malaysia ke Beijing maybe dalam 6-7 jam lebih je..Tapi sampai skrg masih tak jumpa...Hilangya masa MH370 berada di aras laut...Pelbagai media buat andaian jatuh dalam laut...tapi sampai sekarang dah 3 hari masih tak dapat tahu perkembangan terkini...sama ada terhempas atau sebaliknya...





Aku harapkan satu keajaiban berlaku....satu malaysia pakat buat solat hajat supaya permudahkan urusan pencarian...38 org mangsa adalah Org Malaysia...Diantara 38 tu ada org melayu....aku macam touch lebih plak tgk waris penumpang sedih..


________________________________________________________________
Aku share sikit pengalaman lah...
Kejadian berlaku lebih kurang 3 tahun lepas...Aku dlu setiap sebulan sekali ulang alik naik flight dari KL-Langkawi dan Langkawi-KL sebab melawat kakak aku mengajar & study kat Langkawi...satu kali ni time balik..Dari Langkawi-KL ade trouble sikit..
Masa tu aku naik pesawat last sekali 10.20 mlm..dari langkawi-KL sampai sepatutnya sampai dalam 11.30 malam...tapi pesawat tu yang last..ade kelewatan sikit....dalam 10.50pm baru gerak....cuaca sejuk buat rasa aku resah plak...macam something happen nk berlaku..tapi mak aku kata kkdg firasat tu bkn betul....so lepas 30 minit penerbangan......Masa crew pesawat tgh jual makanan atas trolly tetiba pesawat aku ade bau hangit..Lps tu salah sorang lagi Crew kelam kabut semacam...trolly yg baru masuk td undur balik ke tempat asal dgn kadar segera...Crew bertugas aku tgk macam kelam kabut bergegas dgn muka serius ke bahagian belakang pesawat tapi tak informkan ape2..tak nak penumpang panik...tapi aku dah bau hangit aku dah tahap panik....macam2 terfikir kat otak aku ni....jgn lah terhempas...aku tak cukup amal lagi...aku syg family aku....masa tu aras ketinggian agak rendah nampak dekat pokok2 sawit kat bawah tu..rendah je...(masa tu bukan sawit kat KLIA tu ye...kt tempat lain..kalau jatuh mmg bersepai...pesawat tu pun agak lain macam sikit..tapi skill yang ade kat pilot tu buat aku lebih tawakal....Biasa kalau masih terbang diruang udara lampu dlm flight dorang xpadamkan...tapi yg ni habis padam semua...dan lampu kat atas kepala kita pun tak dibenarkan pasang..pilot banyak kali ulang suara supaya penumpang berada kat seat masing2 dgn memakai tali pinggang keledar sehingga pesawat mendarat...kebiasaannya time tu boleh jalan2 lagi pegi toilet..tapi pegi toilet pun tak dibenarkan sama sekali...pilot tu minta crew kabin pakai belt yg disediakan......Aku istifar byk2..bila pilot kata cuaca tak berapa baik...reason tu biasakan...tp disatukan reason tu dgn yg bau hangit tu jiwa aku mmg tak tenteram....Akak aku pegang erat tgn aku..macam nak crying...masa nak mendarat tu ambil masa lama jugak....masa nak landing hampir semua lampu dlm pesawat dah padam...gelap sehh...cara landing pon agak tak smooth mcm biasa....alhamdulilah aku syukur sgt pilot tu sgt cekap....lepas tu makan tahun gak aku baru naik flight..phobia kot..tu baru gegaran sikit aku rasa..panik kot...
___________________________________________________________________

Masyarakat ramai buat andaian...MH370 meletup kat udara,terhempas dan tengelam dalam laut,Rampasan dari pihak militan sebab ada keraguan dari 2 pasport palsu...Tapi sampai sekarang takde kesahihannya...Aku doakan moga MH370 masih berada di zon selamat...kalau aku ade kuasa ultraman aku lama dah turun sekali tlg tentera cari pesawat tu...Banyak persoalan belum terungkai..kemanakah perginya MH370....
#prayMH370

Dalam keadaan macam ni wujud jugak anasir2 tak sihat dari komen2 berunsur politik yang menimbulkan kekeruhan antara parti...itu pon dia org nak politikan...Taksub sgt berpolitik sampaikan hak kemanusian terabai pun xguna....50 orang yang dalam pesawat tu warga malaysia tolong alert sikit dgn sensitivity dan hak setiap insan...

Tak dapat membantu secara teknikal..bantu lah dalam cara yg lain...aku bangga sebagai Rakyat malaysia...Tanpa mengira hubungan...satu malaysia buat solat hajat..ini satu perpaduan yg terbaik!!!SALUTE!!!

Comments