MENU BUJANG "FISH FILLET GOLD BREAD CRUMBS"

Dah lama tak masak menu ni..Kalau dulu zaman keje sebagai Chef Western, ni aje aku hadap 24 jam...Muak kemain tapi hari ni tetiba rasa nak makan plak...Walaupun ade jual yang ready pack kat luar..aku tetap nak yang aku buat sendiri ;)



Dalam melayunya Ikan bersadur serbuk roti emas...Kebiasaan mereka-mereka masak food camni guna ikan salmon & dori tapi disebabkan aku tak ler mampu nak beli ikan mahal tu...aku pakai ikan kurang mahal....Ikan Bawal...RARE kan....biasa Ikan Bawal mak korang masak goreng sos tomato kan...yang ni aku saje test buat ikan bersadur ni plak!!!


Kalau korang tak nak pakai bread crumb yang ready mix ni pon..korang boleh buat sendiri...Amik roti putih atau Wholemeal...korang toasted kan lepas tu jemurkan matahari...bila dah keras macam biskut tu korang blend....jgn blend halus sangat...ala kadar je...lepas tu jemur balik...lepas tu dah boleh guna....sesetgh org lak dia suka tapis..tapi aku kalau buat xsuka tapis nanti xde la crumbs nya....Tapi kalau malas tu beli je kan semua kat kedai dah ade benda ni..sonang pon sonang!!!!

Bahan-2


Ni isi ikan bawal yang dah di buang tulang
Pastikan pisau korang guna tu tajam ye...
kalau tak tajam nanti hasilnya hancur
(Nak tau tajam ke tak pisau tu..cuba korang hiris sikit jari tu berdarah tak?kihkihkih..
gurau yee jgn buat camtu!!!!)


Pastikan 3 bahan ni ada...
  • Isi ikan..aku guna sekor ikan bawal sederhana besar...
  • Gaul ikan dgn White Pepper Powder (Melayu kata" Serbuk Lada sulah")
  • Bread crumbs...tak payah sukat sangat tgk bpe kali korang nak sadur..3-4-5 kali ke hehehe
  • Telur ayam sebiji...letak air sikit bagi telur tu cair sikit...

Cara:

Ambik sekeping isi ikan tu...celup golek2 dalam telur...lepas tu golek2 kan plak dalam bread crumbs...lepas dah puas hati dgn golekan & saduran tu boleh masuk dalam kuali....tapi kalau xpuas hati lagi....lepas golek2 dalam bread crumbs tu korang celup golek2 kan sekali lagi dalam telur lepas tu dalam bread crum..dan goreng...tak puas hati lagi korang golek kan 4x pon takpe...hehhe tapi nanti dalam nipis luarnya tebal....ni pon lebih kurang sama dengan ayam Uncle Bob yang sekeping RM6.00 tuhh....
Gambar kat bawah ni selepas aku golek mengolek kat dua bahan2 tu sebanyak 2x...




Dah nampak macam nugget kan....
nugget pun memang pakai bread crumbs ni :D



Lepas tu boleh goreng....Api sederhana yee..
kalau kuat sangat nanti rentung hitam legam plak fillet korang ni hah...
Nak tau same ade isi dalam dia masak ke tak..
Tak payah korang nak potong2 der...
Bila nampak dah ala2 terapung tu kira dah masak lah tu...
Lagi pun isi ikan kejap je masak..kalau ayam maybe kena tunggu lagi lama
Dah masak tu tapis minyaknya...dan dah boleh hidang...
Sedap makan dgn Mayonaise & sos cili....

Aku suka makan macam tu je..sesetgh orang plak suka makan dengan nasi...aku tak leh telan la kalau makan dgn nasi...tak rasa kesedapan & nikmatnya kihkih....

Taaaadddaaaa...!!!Nampak sedap tak??




Nampak yummy kan...isi dalam pun nampak cantik je...
Ni kalau korang buat sendiri baru bape ringgit je modalnya...
Selain ikan korang boleh guna Ayam,udang,sotong,beef pon boleh tak de hal...

Agak kalau beli satu hidangan atau satu plate ni mau belas belas ringgit kot...aku beli bread crumbs tu pon baru RM3.60..pakai sikit je..ade lebih lagi tu...Jimatkan!!!! 
Budak2 memang suka ni..tapi sekarang ni Mak bapak Atok Nenek budak pun suka!!! =)





Okay dah boleh makan...minum lak air orenkan..perhhhh meletop letop sodap ehhh
Menu ni sesuai bagi yang duduk bujang..atau dah kawen tapi rasa bujang atau dah ada anak lapan tapi rasa bujang...Cer try buat ni..simple jer....celup2..celup2....goreng!! dah siap makan!!!



Cukup hari ni resepi dari Chef Aimi kahar <(=_=)>




SELAMAT MENCUBA





Comments