WATERFALL : SG GABAI & SG CONGKAK



Sambung cerita...


Balik dari Broga terus heading ke Sungai Lui, Dusun Tua Hulu langat...Dah tau dah lagu aizat yg ceritakan keindahan sekitar sg Lui ni dalam lagu dia memang mendalam hehe..kat tempat aku pun dah tak macam sekitar kampung ni...banyak sangat perumahan & flat tinggi-tinggi menutupi keindahan alam....

Dari Broga ke tempat ni ade dalam sejam jugak perjalanan...disebabkan tak pro jalan...terpaksa gunakan encik GPS jugak...Tapi bila lalu sekitar situ macam familair je..macam penah pegi..tapi padehal tak penah lalu pun hahaha...Lalu dalam mimpi kot...kihkihkih


PHOTO



Plan kami nak pegi sg gabai...pemes kan tempat tu..aku pun penah dengar dari member2 je...Aku penah pegi Sg Congkak...itu pun masa umur 10 tahun..tgk jauhkan gab masa tu..yang sekarang dah 28 tahun ni...18 tahun tak pegi...Laluan sg congkak & gabai ni...kena masuk highway kat cheras batu 9 tu...baru lah boleh jumpa kedua2 tempat ni...

Disebabkan ade org tu kena pegi solat jumaat maka kami kaum hawa haruslah menunggu sehingga solat jumaat habis....geng akak aku drop kami kat sg gabai...dan terus bawak kete aku pegi solat jumaat kat masjid berhampiran...

Sampai Sg gabai terasa eksaited okeyh...tapi kena bayar jugak tu RM 1..ko mandi ke tak ke harus byr RM1.00..Sekarang ni no money no talk...masuk jamban pon 3posen..nak kongsi ciptaan tuhan RM1 yee...motip RM1 sebab apa pon xtau...nak katakan toilet dia wangi dan bersih..bapak kan kotor xhengatnya...cucilah sikit...nak katakan banyak bangku..aku tgk memang byk..tapi byk rosak...Nak tak nak lepak atas batu aje lah...

Masa turun dari kete akak aku sempat jugak bawak..durian...pulasan..dokong dari kete...ala ala berkelah gitu kan...jadi keje menunggu tak lah bosan mana....Kami makan buah-buhan kat tepi sungai..terapi telinga..syok plak dengan derasan air...

Lepas makan..akak aku bleh park cantik je bawah pokok dia membuta...urmm kat mana2 pon boleh lelap..macam kucing lah...aku memang tak dan lah nak lelap..kalau lelap sape nak jaga Encik boyfie Canon aku ni...kot hilang mau sentap guling2!!!

So akak aku tido aku pon merayap sekitar situ...tak ade ape yg menarik pon..tapi kawan cakap yang cantik nya kat atas..kena daki anak tangga sampai atas....ermm...daki lagi?memang tak lah nak daki dengan kaki tegang tak surut2 tuh..lepak bawah je..ramai plak yang dtg berkelah..mandi manda kat situ..sampai tak berapa nampak air sungai sangat..macam nampak lautan manusia kat sungai je yg byk haha.."JOKES"


PHOTO







Takde feel pon nak mandi kat sungai tu...just rendam2 kaki je...kawasan berbatu2 setakat berendam boleh lah..berenang korang lupakanlah....so tak sabar nak tunggu org tu habis jumaat nak pegi sg congkak plak....

Otw sungai congkak..dorang ajak makan nasi Ambeng...tapi sayang tak de plak nasi tu..Promo je lebih...so aku makan nasi lemak...dari bekfest sampai lunch menu nasi lemak je...bedal lah..dah yg lain tak ikuti citarasa anak tekak....Suasana kedai agak selesa...ade style...nasi lemak pun nod bad...Kek2..biskut2 raya pun ade jual kat situ....tapi macam agak keterlaluan kot dari segi harga kek tu...mahal sangat dgn rasa yang tak seberapa tuh...Kek cheese leleh biasa dlm Tupperware pjg tu RM10.00 tp yg shop ni half Tupperware RM8 imgine lah kemahalan nya tuh..Tapi my sis nak jugak rasa kek brownise & velvet cheese kek...nampak mengiurkan...tapi bila dah sampai kat lidah...urmm awat dia punya cheese liat macam swing-gum?Bohh sebalang geletin ke?beli sepotong kongsi 2 orang pon sampai skrg tak habis lagi...Mahal kemain..sepotong kecik RM4..agak kalau tambah lagi 2.50 dah boleh dpt sepotong besar kek secret resepi..fail ok!!!Rugi je beli...

Selesai makan go on Sg congkak...Sini pon no money no talk...nak menikmati ciptaan tuhan pun kena bayar yee...sape kate free? Orang lain park kete dkt car park tempat redup..safety ok..RM 3.00...aku parking kat tepi jalan yg xberapa nk safety...tengah panas pon RM3.00..ape cerita ni...Tak nak bertengkar..kang kot calar plak kete reda aje lah RM3.00 tuh....Sampai kat pintu gerbang sg congkak..kena bayar lagi RM 1.00 plak...nape semua kena bayar je ni...parking kete RM3.00 tu tak cukup ke? dah bertiga yg masuk..lagi RM3.00 keluar..kat sg congkak ni dah RM6.00 langsai...Dunia dunia..


PHOTO



Ramai jugak org yg mandi manda kat situ...so mari ala ala ikan sardin dalam tin berenang2 di tempat yg kecil...Batu kat sini banyak jugak tapi tak sebanyak kat gabai..boleh lah berenang jugak sikit..dari kiri kekanan ade dlm 3meter je..haha..ko berenang lah dlm kawasan 3 meter lebar tu dan dalam ade lah dlm 2 kaki setengah...Kira aku kena ckp..bersyukur lah dengan apa yang ada kan...
air sg congkak memang sejuk tahap gaban...gigil aku...masa nak balik tetiba kaki aku cramp plak dalam air...macam2 lak aii..sakit mengila...dah memang kaki cramp dari awal..pegi lak berendam memang mendapatlah....sakit tak ingat dunia punya...Nasib boleh control macho lagi..muke selambe tapi sakit woo!!


PHOTO





Toilet dia..same je kotor...setiap toilet cermin tingkap x ada petutup ye...terdedah je...salin pakaian memang pandang tingkap tu je..jgn lak ade yg mengintai....sangat tak puas hati dgn kekotoran toilet kat sana...aku lak terpaksa siram2..dengan busuk nya...ingat nak pakai baju basah tu sampai balik umah..tp mesti xmampu punya sejuk..xkesah dah seat basah ke tak...terpaksa lah jugak tukar dengan keadaan memualkan tu...aku lak kena cuci toilet tu sikit...habis yg RM 6 tu tak ade motip ape pon lah..hanya menguntungkan pihak2 tertentu je kot...

Dalam pukul 5.30pm gerak balik rumah...masing2 dah terlelap langsung tak sedar..kesian pada yg drive lah xdpt tdo hehe....sebab mengantuk sangat bleh plak miss driver terlepas tol Nilai...adoiii..kena plak keluar Tol temiang...mudik balik..haha..lawak lak...akhirnya sampai umah sharp 7pm...



My parents muka seyes je..haha..marahlah tu kami keluar subuh balik senja..nak buat camne ni lah di namakan aktiviti riadah sihat sambil menikmati keindahan alam..haha..tapi don worry aimi kahar memang pro pujuk!!!xsape nk marah hehe...kuat belakon btol!!!...
HABIS!!!


Comments