Miss my first College after SPM & PLKN....On 2004
IKIP INTERNATIONAL COLLEGE..
Or before Convert "KOLEJ IKHTISAS YAYASAN PAHANG MLVK"
Kat sini segalanya bermula...
Masak memasak!!!
My dad yang hantar study kat sini...sebab anak jiran dulu pun study sini...
1st impression tinggal Hostel agak RARE sikit..biasa duduk rumah overall semua complete but bile tinggal Hostel memang more kekurangan dari kelebihan
Aku start register kat sini around August 2004...Start je dah ade Orentasi...Atau dalam melayu nya suai kenal..
Kenal abg2 senior yang jadi FACI!!
Kenal kengkawan yang sama register...masa tu memang ingat rumah je...almaklumlah baru nak belajar hidup sendiri...Makan sendiri...basuh baju sendiri..kemas katil sendiri....
Masa sekolah tak pernah tinggal asrama...tapi pernah pegi camping...& apa2 krusus yg kena dok dalam hostel..tp tu semua kejap je..paling lama 5 hari je..tapi yang ni berbulan-bulan
1st register aku kenal sorang gurl ni nama dia hasanah...1st meet dia agak kerek gitu...nyampah plak aku masa tuh...tapi mak dia super ramah...ngam plak dgn mak aku....
1st time orentasi tu dah mula dapat kawan jugak lah..jumpa BAYA (N.sembilan),KAK SHIMA (Kota tinggi),KASMARINA (terengganu),ANIS (perak),ZACK (Pekan),RASHDA (penang)..Sharliza (Petaling jaya) shikin (Bangi)..mereka ni memang humble...
Sementara pengagihan dorm..kena lak tinggal sebuah rumah teres dua tingkat selama seminggu...dapat ler merasa dok rumah 2 tingkat....satu bilik dgn aku ade 3 orang...
lepas dah dapat dorm...aku kenal plak dengan kak ayu & Kak nora...mereka ni student perantis....study situ selama 3 bulan je....kak ayu ni memang caring ngan aku...dia gelarkan diri dia kakak...sebab dia tua dari aku setahun...setahun je pun kan....kak nora plak tua 2 tahun dari aku...dalam dorm tu tak silap ade dlm 35 org...selalu hostel sek dia susun2 katil sederet kat tingkap..tapi yg ni ade block2 pembahagi dinding mcm kat opis2 tu...kira macam ada bilik2 la...setiap space ade katil double decker ..buka besar space tu ade lah lebih kurang 5 kaki je..panjang 6 kaki..rasa duduk dalam kotak je...aku satu kotak dgn kak nora..dia tdo atas aku kat bwh..personality kak nora ni dia pendiam orgnya..kkdg mcm pelik sikit..suka termenung...dia pun tersangat sensitip bila dgr parents dia ade problem...nangis dia..aku lak serba salah...kak nora pun ade kekurangan dari segi fizikal..jari2 dia tak complete..tapi aku salute dia seorg insan yg tabah....kak nora ni org felda keratong...walaupun tinggal di kawasan felda..tapi rumah dia..besar jugak...ayah dia sendiri yg bina rumah tu..adik beradik dia pun ramai...parents dia pun sangat baik...tu la kali pertama aku sampai rumah dia...beriya ajak ikut dia blk rumah dia....thanks kak nora..xkan lupa sampai bebila layannan akak & keluarga....skrg kak nora dah ade family sdiri...agak bape ramailah anak2 dia hehehe

Study kat kolej ni tak ade ape perlu dirisaukan..tak de final exam..tak de mid term...semuanya senang2..memang boleh score 100peratus la..ape ade hal...tapi ujian bulanan ade la..itu pon satu bln sekali je...banyak main je study sini...walaupun ujian nya sumpah senang tu ade jugak yg meniru lagi tu..xfaham aku....kolej ni nak masuk paling kurang PMR je dia punya kelayakkan...so kebayakkan yg masuk ade yg xamik SPM..so faham2 je la...kertas ujian aku melayang dari sudut ke sudut..time tanda kertas...lect aku mesti terkedu semua jawapan sama je..kalau soalan logik akal tu pon same je..walaupun boleh berikan jawapan yg berbeza...tapi lect situ tak kisah ko nak tiru ke ape...nak guling2 ke ape..janji siap...

tapi kat sini yg mencabar exam masak la...sebenarnya simple..tapi yg jd takut sgt dia punya chef..kemain garang nya....chef tu cuba nak bawak suasana real perhotelan ke dalam kelas....tak nak manjakan student la konon....1st kelas mengenal equipment....kalau biasa kat rumah kais nasi tu kita panggil senduk kayu tapi kat situ dia panggil wooden spatula...sukat air tu plak nama dia measuring jug....senduk kacau kuah tu nama dia laddle...tak tahan btol nama nya hahaha...semua mesti nak guna english label sape tak dapat ingat dalam masa 10 minit..senduk kayu tu hinggap kat jari2 bulat2 korang tu..adoii....masa tu aku benci lak ngan chef tu..nama dia chef fahmi...

Tapi bila dah pandai..otak dah kena polish..semua tu jd senang..tutup mata pon boleh xde hal nak jwp....dah mula suka plak dgn chef tu..tapi chef tu xreti senyum kot..masam je dia...tapi lepas kami di berikan kepada 2 group..satu sesi pagi satu sesi ptg...aku tak blaja dah dgn chef fahmi..aku blaja dengan chef wan...bkn chef terkenal tu ye...ni chef azwan...adeiihh dia ni lagi aku tak suka..gatai bag ang....muda lagi dia ni....geng2 sebaya aku teruatama dak laki kira kautim jugak lah dgn dia ni..tp aku xtau apsal aku xleh masuk dgn chef ni....Tapi chef ni boleh di katakan baik hati gak la..penah lah aku merasa dia belanje mkn KFC hehehe..karaoke...Tapi aku time kat kolej aku bkn jenis sosial sgt la...aku lebih gemar membuta dari melepak2 hehe...tido penting bro...

setiap petang aku trn jugak padang main bola tampar...badminton..galah panjang...seronok lah jugak masa tu..walaupun boring tahap melantun lantun kolej tuh....tak kemana mana kena ade transport...kolej ni hanya 5km je dari teluk cempedak...kalau rajin jalan kaki pon sampai..kalau tak rajin naik teksi...hehe....

Kolej ni hanya sediakan kelas utk kuliah,kitchen utk practikal & dorm utk kediaman student..tapi kantin tak de..kena beli makanan kat kedai mkn di luar....setiap tengah hari dan setiap ptg before maghrib aku & geng2 beramai2 la pegi beli makanan...sama ada mkn sana atau bungkus bwk blk dorm....murah je makanan kat sana puas hati...


Comments