Hutang? Aku bukan nak hutang dan memberi hutang

Hutang?Aku bukan nak hutang dan memberi hutang....
Hutang ni byk espek...hutang budi di bawa mati...hutang nyawa di balas nyawa....Alkisah dengan hutang ni..aku ada jugak hutang kereta...hutang MLVK tp MLVK aku dah settle..hutang kereta berbaki setahun lagi..jyeahh....
Tapi ni hutang lain...atau lebih sopan bunyinya PINJAMAN....
Kawan2 ramai yang mintak tolong dari segi pinjaman ni....kebanyakkannya pinjaman wang...Aku tulis ni bukan lah dorang pinjam juta juta or ribu ribu....
gaji aku pun baru ratus-ratus je....


Aku jenis sangat lemah bila kawan-kawan mintak tolong
 dari segi pinjaman kewangan ni..jadi aku hulur je berapa aku ada...
Aku jenis percaya je walaupun sebaliknya kawan tu nak tipu kita....
Dulu masa aku keje TESCO ade sorang partner keje ni kira baik lah dengan aku...
pegi lunch..toilet..punch kad semua bersama...
satu hari lepas makan mekdi..
dia suara kan pada aku..dia nak pinjam duit RM200...
aku ni memang senang kesian kat orang..
so aku pegi ATM cucuk lah RM200 bagi dia....setelah hari berganti hari..dia ade lah bayar RM50..aku tak syak ape lah..
at lease dia ada bayar jugak walaupun ansuran....
lepas tu aku dengar dia berhenti keje....
aku dah cuak dah...
baki hutang RM 150.00 dia tu camne lak....
aku call..alhamdulilah dia jawap panggilan aku....
aku ada tanya pasal baki....
aku bkn need la baki tu just nak tau selanjutnya..
dia kata next week dia bayar....
ok aku tunggu till next week..
aku call operator kata dah di tamatkan perkhidmatan..
adoii....risau lak aii...
lama aku cari dia...
genap 6 bulan aku terjumpa dia ni kat sebuah shopping mall tengah belek2 beg LV kau!!!!...
aku dtg kat dia tanya baki..
dia tarik aku ketepi nanti dia bayar...
aku mintak no hp senang nak berurusan....
aku lak tak test call plak...
bengong gila..
dia bg no tah india mana tah....
aku sedih dpt kwn macam ni....
umur dia dah nak dekat umur mak aku kot....
aku hormat aku panggil dia akak....
lepas 3 tahun aku terpaksa la redha...
tetiba aku secara tak sengaja terjumpa dia...
aku tanya la pasal baki..
sekali dia kata dia lama dah bank in....
bertengkar2 gak lah..
apa tak nya dia cakap dia dah bank in..
dia bank in kat akaun sape?aku tak penah pon bagi akaun aku kat dia..
so sampai la ni dia buat xtau je....
so aku biarkan lah...
aku halalkan la tapi hati sakit lah...
Bab duit ni kita selalu susah hati..
sebab dalam hidup semua pakai duit....
Aku pun bukan keje gaji mahal-mahal
___________________________________________________________
CERAMAH TENTANG HUTANG
Baru2 ni aku ade dengar ceramah agama pasal hutang....
sekiranya kita memberi hutang pada golongan yg terdesak...
tempoh hutang yang belum langsai tu..
pahala kita berganda...
alhamdulilah ade lah sikit2 tambahan utk kesana nanti....
____________________________________________________________

Pada geng2 yang berhutang pada aku tu..
aku bukan berkira dengan jumlah wang..
tapi aku berkira dengan janji korang tu....
janji kalau tak di tepati pon berdosa ye....
janji kata lusa..minggu depan..bulan depan...
tahun depan tu aku dah tak nak dengar dah.....
cepat2 langsai kan..
jangan lak aku yang kena call2 korang..
sms..wasap...tanya bila nak bayar..
dah macam aku pulak yang mintak-mintak.....
Aku pun dah macam ALONG plak...
Dari aku bagi kat korang baik aku
 derma kat golongan yg betul2 memerlukan...

Kalau pasal janji camni korang fail..
aku dah tau dah camne sikap korang....
lepas ni rayuan di tolak....grrrrr

Comments