BROGA HILL`S

Happy Chinese New year....So Holiday time hehehe...dapat cuti 3 hari direct..Jumaat Sabtu Ahad...gila tak heaven...selalu cuti ahad je..sabtu keje half day...Menikmati seboleh yang mungkinlah...Memandangkan kakak aku pon balik dari Langkawi...so manfaatkan 3 hari tu utk pelbagai aktiviti....Akak aku sampai KLIA Khamis petang...Dalam 7 malam...Pick up dia...balik rumah..mandi2..solat..after Isyak kami keluar...Katanya nak main Bowling...Sangkaan kami meleset..Apabila sampai Pusat Bowling Airport Nilai...Penuh dengan Manusia....semua nak main bowling jugak time tu...Staff kata letak nama nanti dia panggil...We all waiting 1 hour pun still name list tak bergerak..last2 lepak mamak la der!!!!...Kat mamak aktiviti planning bermula...hehe...Akak aku suggest nak pegi Broga Hill...urmm...aku rasa macam menarik jugak..lama tak Hiking...Ater this pon eleena ade story pasal Broga Hill ni...tapi that time macam tak berminat nak fokus dgn plan dia sebab aku pun bukan berani nak hiking just with friend kan...lelagi my dad mesti tak bagi pegi...orang tua selalu pikir Bahaya je walaupun nampak Fun...so masing-masing dah setuju lah nk hiking Broga...after briefing kami terus balik...





Esoknya (jumaat) pagi after subuh terus gerak pick up sorang member ni kat BBN...guna Kembara aku je...sebab tempat2 eksterem macam tu fourwheel ni memang sesuai utk laluan macam kat Broga tu kan...Tapi janjinya 6.30 keluar..tapi member akak aku ni dia lambat sikit sebab dia pi solat kat masjid dulu...so pukul 7 pagi baru gerak...Otw ke highway LEKAS sempat bekfest kat Warung NASI LEMAK PAK MAN..hah..tu dia...dah bantai nasi lemak...katanya alas perut tapi aku tgk dah macam set sekali dgn lunch hahaha...

                                                 

Sampai BROGA HILL tu dalam sejam kemudian...pukul 8 pagi baru HIKING kami bermula...akak aku dgn geng dia tu memang aktif daki gunung..so semua ni just small matters kan..tapi tu bukanlah small maters bagi aku..sangat sukar ok...lagi2 anak gajah macam aku ni....Mesti menyesal geng akak aku nak guide aku lepas ni wahahah..Aku ingat 400 meter tu dekat je..tapi...400meter ketinggian ye bukan jarak KM nye...dari bawah naik ke atas tu 1.7KM sampai puncak...sejam jugak aku panjat...setengah bukit tu je kaki dah gigil...lutut dah goyang babe...rasa nak patah balik...tapi tak nampak MACHO lah kalau aku patah balik!!!...so tabahkan hati jugak!!!Semangat..hahaha....byk rintangan dan halangan nak naik ni...sampai separuh tertanggal tapak kasut aku...






Bagi org yg badan slim mesti rasa tak ade apa2..tapi bg aku yg berat ni hahaha..aduhaii..mendaki macam nak mati....Syukur umur panjang lagi...Alhamdulilah..Jantung aku dupdapdupdap selaju lagu Lamb of God -Hourglass...Macam tak dapat nak stop..pancit aku...

dah lah tak warming up ape pon 
terus je HIKING...Mencungap cunggap kau...
tapi dengan guide geng akak aku tu sampai jugak aku kat puncak...
Menuju ke puncak..SUKSES hehehe...




Nak citer pasal sakit tu memang tak dapat nak elak lah...tangan sakit...kaki..

semua badan sakit-sakit..yang luka
pon ade...calar balar tapak tangan...Eksterem sungguh aktiviti aku...
Tapi apa yang aku dapatkan rasakan...
Kedamaian dan keindahan alam..best gila...pendakian aku pagi tu memang sejuk je...
nasib aku pakai baju half long hand...mampu lah
nak bertahan dalam kesejukkan...Ni riadah paling berbahaya aku penah buat hahaha....
Tapi aku macam kagum aku boleh sampai hingga ke puncak dia....bukan apa..sedangkan rumah aku yang atas bukit ni pun aku rasa malas nak jalan kaki dari jalan besar ke rumah aku..mesti nak naik kete jugak..haha..tapi setinggi 400meter ni larat plak nak panjat...aku rasa sama tinggi dengan KLTOWER lah hehehe..


Time nak naik memang agak sukar tapi tetap boleh mendaki tanpa tersungkur..tergolek..terguling..tapi masa turun...adoiii....rasa gigil sebab dah nampak tinggikan..haha gayat aku...so masa turun jangan tanya berapa kali aku tergolek..terguling..terduduk..ke ape...lepas aku dah merasa ketiga2 keadaan tu maka aku selamba je turun dengan mengelongsor sesuka hati di kawasan yang tidak bertunggul dan berbadu..jyeahhh SLIDE macam naik luncur salji gitu...orang keliling dah tak kisah dah kalau aku buat macam tu sebab dorang takde masa nak tgk ke..nak layan ke..memasing tengah fokus dengan langkah masing masing..so ade aku kesah korang nak pandang nak kutuk nak gelak?





Tapi yang aku salute...semua insan yang panjat bukit ni...baik di atas dan dibawah mereka adalah sangat mengambil berat..lelagi aku tanya geng akak aku...



Time naik:

Aku:Berapa jauh lagi ni?kaki dah cramp ni..
Geng: sikit lagi sure sampai
Pendaki 1: xjauh lagi kak dalam 20 minit..
Aku: Omakk aii 20 minit lagi kena daki?Mampuihhhh





Daki selagi tahan



Pendakian diteruskan...setiap tempat aku berhenti aku tanya bila nak sampai...sure geng akak aku tu bengang..sorry Bro..im very tired hahaha..uwaaaa....nak balik!!! tapi dia bagi semangat lagi..so memang sampai...sampai bukit pertama..situ ade 3 bukit...teres by teres...Bukit pertama makk aii mencacak dia punya ketinggian....tertonggeng2 aku nak panjat...mesti nampak buruk...settle bukit pertama..ade lak bukit ke 2...ingat dah sampai atas...yang tu senang sikit..kira mendatar..tapi yang puncak tu....adehh...kena panjat batu2 sebesar lori...kau ade??orang lain panjat sambil nyelit kat tepi2 batu..aku lak macam sangkut sikit..besarkan hahaha..lawak btol!!!...paling lawak ade bangsa INDIA ni kaki dah cramp tak boleh gerak pon dia still naik jugak..salute lah...dah tua gak..dalam 40an kot..syabas auntie...Aku sampai jugak kat puncak tu..sampai2 je ade dengar alunan muzik...rupanya ade yang jamming kat puncak tu..dengan seruling..dengan gitarnya..tabah betul dorang daki dengan Instrument tu!!!....Kami relaks atas batu sambil dengar muzik...mendamaikan...terbaik!!!



Pesanan pada korang yang nak mendaki BROGA ni...korang haruslah buat warming up dulu ye..kalau tak sure jadi macam aku...semalam bangun dari tido je seluruh badan sakit sakit tak boleh bangun..rasa macam nak ternangis pon ade...aku rasa macam TISSUE aku injured...tapi check takde pon... 


Comments