Monday, May 6, 2013

Mengundi & Kisah kampung ku!!!




Jom kita keluar mengundi

Jalan tanggungjawab negara demokrasi
Jangan kata tiada masa
Atau politik bukan untuk kita


Jom kita keluar mengundi

Tentukan siapa pemimpin kita
Pangkahlah calon berjiwa waja
Supaya negara bebas berdikari


Jom kita keluar mengundi

Kalau tidak kita yang rugi
Mandat diberi kepada yang berwibawa
Memacu negara kearah jaya


Oh.. Jom kita keluar mengundi

Generasi muda ayuhlah pergi
Masa depan ditangan kita
Peluang ini jangan disia




Tahun ni boleh di katakan tahun pertama mengundi hehe..dulu umur belum cukup lah konon nya haha...sangat laa kan!!!...saya dapat mengundi sekitar Pekan Nilai aje (SMK DATO MOHD SAID NILAI)
....tak dapat nak buat pilihan kalau pilihan Ada DAP BEBAS dan BN aje kan...!!Faham2 laa mana saya undi yaa...sangat frust sebab.....tak pe laa tak nak sentuh politik hehehe.....

Tempat mengundi dari rumah dekat aje dalam 2km aje...tapi kena keluar dari rumah pagi jugak sebab lepas undi kat pekan nilai ni kena rushing ke beranang plak..sebab parents mengundi kat sana....sana seriously ramai calon calon melayu..tabikk springs!!terasa nak tukar tempat mengundi lah lepas nie..bolehh?hahahaha

Baru Hari ni tau proses pengundian..kalau dulu just follow mak abah aje pegi mengundi....sekarang dah tau..macam seronok plakk..siap ade dakwat kat jari telunjuk lagi..style...!!!

satu malaysia bertelagah isu dakwat tuh..hilang laa boleh undi lagi laa...tapi macam iya jugak...memang boleh tanggal..tapi kena campuran chemical gak...hehe...saya campurkan colgate & vanish aje...hilang serta merta..hehehe....sebab tak smart laa jari gitu pegi keje kan hehehe....






\







SELESAI MENGUNDI.....

Giliran mengundi kat kampung ayah plak kat beranang....(SK KUALA PAJAM BERANANG)
kat sini calon boleh di katakan semua melayu....memang best!!!mengundi pon tak ramai...kalau kat nilai td hampir beribu mengundi....tapi kan sekolah ni just 700 orang aje..so boleh lengang kangkung pegi mengundi tak payah nak rebut rebut yee..heheh
Ni lah sekolah tuh...kecik aje sekolah nye..murid pon tak ramai



on the way pegi tempat mengundi nie sempat mengimbau kenangan lama....kebetulan lalu betul betul depan rumah sewa lama kami dulu...dulu terasa rumah tu lah paling besar..kira rumah ku syurgaku lah...tapi hari ni bila tengok balik..alahai kecik aje....hehehe....banyak kenangan membesar kat rumah nie....dari umur 2 tahun sampai 6 tahun....teringat kenangan halaman rumah banjir.....seronok tau mandi manda dengan abang saya...air campuran tuh..campur taik ayam taik lembu..air paya..longkang..air sampah..perghh super best berendam sampai terminum air yekkk..kan...dah namakan kanak kanak hehehe semua nampak best aje..hakikat nya?hahaha...masa ni syok gila duduk kampung....kat halaman rumah masa tu ada 3 pokok rambutan..nyumm nyummsekarang nak makan kena beli laa kat tepi jalan....best plak ngimbau kenangan....

sempat jugak snap kediaman nenek sedara saya yang berhampiran dengan rumah..kira dulu masa kecik kecik saya di jaga macam kat nursery laaa....nenek sedara & anak boungsu dia yang jaga saya....hehehe....
ni aje gambar yaa ade untuk di kenang..melepak di tangga rumah....bersama my kazen shasha...


dirumah nenek sedara ku :D
Tinggal kenangan aje semua kat rumah nie..nenek pon dah tak de...sob sob!!dulu suke main dengan geng sekampung sebelah umah nenek ni nama dia Azura ke ayunie lupa dah ahakz.....mana tah dia sekarang nie..Depan rumah nie pon ade geng sekepala..nama iskandar..ensem dia mase tuh..opss...!!!mase tu umur baru 6 tahun dah gataii kahkahkah...main main aje lah :P.

masa darjah satu dah start berhijrah ke NILAI....
RINDU SEMUA NI!! TINGGAL KENANGAN!!!


No comments:

Search