Kuih Tradisional Melayu "ONDE ONDE"

Tadi mak saya ajak belajar buat kuih ONDE ONDE..Atau orang Negeri Sembilan panggil KELOPONG hehe..Mak saya pernah masuk kelas masakkan jugak dulu dengan CHEF LI kat KOLEJ ANJUNG UTARA..so CHEF tu ada ajar mak buat kuih nie...Kalau sebelum nie saya tau beli dan makan je...kali nie belajar plak buat sendiri...Ikutkan masa saya kat KOLEJ KULINARY ARTS dulu pernah belajar jugak tapi dah lama sangat lupa plak step step nye...So refresh balik...ada jugak saya snap step by step penghasilan kuih nie hehehe....Apa lagi Roll ke bawah Ok hehe...


Photo 1
Masak Inti kuih nie...Inti Kelapa Parut Mix Dengan Gula Kabong (Gula Melaka)



Photo 2
Leper leper kan dohh & letak Inti tadi

Photo 3
Bulat Bulat kan dohh yang dah letak Inti tadi dan rebus dalam air panas mengelegak

Photo 4
lepas dah masak golek golek kat kelapa parut & Dah siap

Photo 5
Siap Untuk Di Makan ;D



Comments